Makro fotoğrafçılığı alanında size en uygun ekipman seçimine karar vermek veya farklı öneriler almak için ürün danışmanlarımız ile İletişim Formu ya da Whatsapp aracılığıyla iletişime geçebilirsiniz.
Yazar: Akın Acar
Doğada gördüğümüz birçok güzelliklerin yanında insanlardan korunmak için gizlenmiş hissi veren küçük, gizemli dünyaları keşfetmek sonra da onları fotoğraflamak çok keyifli bir uğraştır. Farklı boyutlardaki rengârenk çiçekleri, böcekleri, dokuları, küçük âlemleri insanların hiç görmediği açılardan fotoğraflamak sabır ve emek istese de bir doğa tutkunu iseniz sizler de herkesin beğenebileceği belgesel tadında makro fotoğraflar çekebilirsiniz.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/18 | 1/160 sn.| ISO-200
|
X-T3 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/14 | 1/125 sn.| ISO-200
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/10 | 1/250 sn.| ISO-500
|
X-T3 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/20 | 1/125 sn.| ISO-200
|
Makro fotoğraf çekimlerinde standart makro objektif olarak tanımlanan 1:1 büyütme oranına sahip objektifler kullanılır. Bunun nedeni konuyu çok yakın mesafeden fotoğraflama imkânını sunması ve konuyu makinenizin algılayıcısı üzerine gerçek boyutları ile düşürerek detayların elde edilebilmesidir.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/11 | 1/250 sn.| ISO-800
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/10 | 1/500 sn.| ISO-200
|
Fotoğrafladığınız nesneyi yarı oranında sensöre düşüren ve yarı makro diye tabir edilen 1:2 oranında büyütmeli objektifler de vardır. Bu tür objektifler makro fotoğrafçılığı destekleyen önemli donanımlar arasında yer alır. Gerektiğinde bu objektiflere close-up (makro) lensler veya uzatma tüpleri eklenerek büyütme oranları arttırılabilir.
X-T1 | XF60mmF2.4 R Macro
f/9 | 1/80 sn.| ISO-200
|
X-T1 | XF60mmF2.4 R Macro
f/8 | 1/420 sn.| ISO-800
|
Telefoto zoom objektifler de makro fotoğrafçılıkta kullanılan objektifler arasındadır. Fotoğrafçıdan uzak kalan, yaklaşması imkânsız olan konuların çekiminde kolaylık sağlar. Çiçek, böcek gibi küçük konuları yaklaştırıp 1:2 oranında büyüterek makro fotoğraflar çekmek mümkündür. Telekonverter eklendiğinde azami büyütme 1:1 oranına eşdeğer olur ve oldukça başarılı makro fotoğraflar elde edilir.
X-T4 | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
f/6.4 | 1/250 sn.| ISO-200
|
X-T4 | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
f/9 | 1/250 sn.| ISO-200
|
Makro fotoğrafçının en önemli destekçilerinden biri tripodlardır. İhtiyaca göre tripod, monopod kullanılmalıdır. Ancak doğada küçük canlı makro çekimlerinde fotoğrafçının hareket kabiliyetini sınırlaması söz konusudur. Sabit objelerin çekiminde, close-up kullanımlarında, ince detay çekimlerinde tripod kullanımı gereklidir. Taşınabilir, hafif, sağlam ve kurulumu kolay olanlar tercih edilmelidir.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/20 | 1/250 sn.| ISO-1250
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/8 | 1/250 sn.| ISO-400
|
Makro fotoğrafçılıkta gün ışığı kullanmaya önem verilmelidir. Ancak her zaman ışık şartları uygun olmaz. Bu nedenle bir ışık kaynağı gerekir. Örneğin ring flaşların uzatılabilen kabloya sahip olması size ışığı farklı açılardan yönlendirme imkânı sağlar. Makro objektif kullanarak ürün tanıtım çekimleri yapacaksanız ürün çadırınızı aydınlatmak için güçlü ışık kaynakları kullanmalısınız. Makro video çekimlerinde de video ışık kaynaklarına ihtiyaç vardır.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/11 | 1/320 sn.| ISO-250
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/13 | 1/250 sn.| ISO-200
|
Güneş doğmak üzereyken siz doğada olmalısınız. Makro fotoğrafçısının çekim fırsatı yakaladığı en keyifli anlar doğanın uyanışını izleme fırsatı bulduğu anlardır. Küçük canlıların çoğu ısınmadan harekete geçmez. Bu da fotoğrafçıya çekim kolaylığı sağlar. Doğadaki bitkiler fazla güneş ışığına maruz kalmadığından renkler canlıdır. Renkleri daha etkili çekebilmek için makinenizin canlı renkler ayarına el atabilirsiniz. Işık sert gelmediğinden objelerin görüntülerinde doku kaybı olmaz. Düşen ışık açısı yanal olduğundan, ışık oyunlarıyla yüklü etkileyici çekimler yapabilirsiniz. Özellikle yağmur sonrası doğa, ışığın buluşmasıyla görsel bir şölene döner. Ayrıca ters ışık çekimleri için en uygun zamandır.
Gün batımına yakın zamanlar da makro çekimler için değerlendirilmelidir. Hareketli konularınızın çekiminde seri çekim ayarını kullanmanız size güzel anlar yakalamanızı sağlar. Çekim sırasında hakkında bilgi sahibi olmadığınız bitki ve küçük canlı türlerine asla dokunmayın. Öldürücü olmasa da alerjik sorunlarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/11 | 1/250 sn.| ISO-500
Temel fotoğraf çekim ayarlarının nasıl olduğunu ve ne işe yaradığını bildiğinizi varsayarsak makro çekimlerde enstantane, diyafram, ISO ayarlarını makineye bırakmamanız en doğru harekettir. Eğer başlangıç seviyesinde iseniz diyafram öncelikli (A modu) kullanarak başlayabilirsiniz. Çektiğiniz konunun hareketliliği ve büyüklüğü, istenilen net alan derinliği, ışığın durumu, konunun dokusal özellikleri gibi hususlar ayarları etkileyen değişkenlerdir. Basit bir örnekle bir arının çekiminde kullanılan diyafram ayarı ile bir yusufçuğun çekiminde kullanılan diyafram ayarı aynı değildir. Veya çiçek üzerinde sürekli gezerek beslenen bir kelebek ile sabit duran kelebek için kullanılan enstantane ayarı aynı değildir. En azından hareketli konular için düşük enstantane kullanılmaz. Makro çekimlerde noktasal ölçüm modu kullanıldığını unutmayın.
X-T3 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/18 | 1/250 sn.| ISO-200
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/16 | 1/125 sn.| ISO-200
|
Makro fotoğraflarda sadelik önemlidir. Konuyu boğan, dikkati dağıtan gereksiz öğeler yer almamalıdır. Renklerin doğal ve canlı, konunun uygun keskinlikte olması, ışığın doğru kullanılması önemlidir. Makro fotoğrafçısı doğayı bir stüdyo gibi kullanmayı bilmelidir. Yaratıcı doğal arka fonlar oluşturabilmeli; simetrik, asimetrik, geometrik dengeleri yakalayabilmelidir. Doğanın her türlü dokusal özelliğini (parlak, mat, sert, yumuşak, pürüzlü, ıslak…) fotoğraflarında hissettirebilmelidir.
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/14 | 1/125 sn.| ISO-200
|
X-T2 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/8 | 1/500 sn.| ISO-320
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/16 | 1/125 sn.| ISO-200
|
X-T1 | XF60mmF2.4 R Macro
f/8 | 1/70 sn.| ISO-400
|
Bir doğa makro fotoğrafçısı doğanın hızına yetişmek için sürekli hareket edeceğinden kullandığı araç ve gereçlerin bu hıza yetişmesi beklenir. Bu nedenle kullanımı kolay, hızlı tepki veren, hafif ve dayanıklı fotoğraf malzemelerini tercih etmelidir. Doğanın canlılığını, renklerini, uyumunu en iyi şekilde fotoğraflayabilmeli ve sonucundan memnun kalacağı ürünleri tercih etmelidir.
Otomatik odaklaması 0,02 saniyeden daha hızlı olan ve seri çekim modunda, mekanik shutter ile saniyede 15 kareye kadar çekim yapabilen bir makineyle bir uğurböceğinin kanat açıp uçuş anını rahatlıkla fotoğraflayabilirsiniz. Maksimum 10x ağır çekim etkisi sağlayan Full HD 240P çok hızlı kayıt yeteneği olan bir makineyle çok hareketli canlıların ilgi çekici görüntülerini yakalayabilirsiniz. Ben bu nedenle X-T4 ile çekimler yapmayı seviyorum. Ayrıca sağlamlığıyla ve gövde içi görüntü sabitleme sistemi özelliğiyle doğa fotoğrafçısı olarak işimi kolaylaştırdığını belirtmek gerekir.
XF80mmF2.8 R LM OİS WR makro objektif kullanmamın nedeni; nem, toz, sıcaklık ve soğuk karşısında dirençli olması; istediğim keskinlikte, renkte ve berraklıkta fotoğraflar alabilmem; hız konusunda yeterli olması; titreşim önleyicisine sahip olması ve X sistem gövdeleriyle mükemmel uyum sağlamasıdır.
XF60mmF2.4 makro objektifi 1:2 büyütme oranına sahip olsa da yumuşak bir bokeh etkisi oluşturması, keskinlik ve ışık sorunu yaşatmaması, hafif olması nedeniyle yardımcı makro objektif olarak yanımdan ayırmıyorum.
XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR objektif için uzakları yakın eden, uzak düşmüş, ulaşılamayan konuların makro çekimlerinde en büyük yardımcım. 1:2 büyütme oranı dışında bir makro objektifi aratmayacak çekimler yapmama imkân sağlıyor. Tele-dönüştürücü eklendiğinde azami büyütme oranı 1:1 eşdeğerinde olması sorunu çözüyor.
Doğa, görsel hazinelerle doludur. Bunları fark edelim ve çekimlerimizi doğayı incitmeden yapalım.
X-T3 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/8 | 1/500 sn.| ISO-200
|
X-T2 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/7.1 | 1/160 sn.| ISO-250
|
X-T4 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/22 | 1/250 sn.| ISO-200
|
X-T2 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
f/8 | 1/250 sn.| ISO-200
|
X-T2 | XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro | f/11 | 1/60 sn.| ISO-400
|
Yazar Hakkında
Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü ve Anadolu Açık Öğretim Fakültesi Radyo ve Tv Programcılığı ön lisans mezunudur. Fotoğrafçılık alanında uluslararası yarışmalarda kırktan fazla ülkeden çok sayıda ödül aldı. Fransa, Azur Adaları, İtalya, Polonya, Kanarya Adaları ve İspanya' da küçük canlılar üzerine projeye dayalı fotoğraf sergileri açtı. FIAP ’tan 2013 yılında AFIAP, 2014 yılında EFIAP, 2015 yılında EFIAP/b unvanlarını aldı. Ulusal ve uluslararası fotoğraf yarışmalarda jürilikler yaptı. Doğa fotoğrafçılığı üzerine birçok ilde etkinlikler yaptı. Ulusal tv kanallarına konuk oldu.
''Türkiyemiz'' konusu çerçevesinde hazırladığı sunum şeklindeki fotoğraf çalışmalarıyla üç yıl üst üste gösterdiği başarıdan dolayı 2014 yılında “Sami Güner Kupası” Ödülü,
Doğadaki küçük canlı türlerinin yok oluşunu anlatan ''Onların Gözüyle'' adlı sunumuyla 2011 Afad Özel Ödülü,
''Çığlık'' adlı 90 fotoğraftan oluşan projesinde yaşam alanlarını kaybeden küçük canlıların hikâyesini anlattığı sunumuyla yine 2012 Afad Özel Ödülü,
“Küçük Canlılar” adlı mini video belgeseliyle 2018 yılında Sille Sanat Sarayı Yurdagül Özsavaşçı Kupası ödüllerini aldı.
2015 yılından beri Fujifilm Official X Photographer'lardan biridir ve Fujifilm marka elçisidir. Antalya Valiliği, Antalya Büyükşehir Belediyesi ve Akdeniz Üniversitesinin işbirliği ile yapılan “Antalya’nın Fethi” etkinliklerinde “Antalya’da Türk Kültür İzleri” konulu fotoğraf sergisi açtı. “Antalya Tarihi” adlı 4 ciltlik kitap çalışmasında fotoğraflarıyla destek verdi. Sille Sanat Sarayı ve Antalya Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği üyesidir.
|
MAKRO FOTOĞRAFÇILIĞI İLE İLGİLİ ÖNERİLEN EKİPMANLAR
GÖVDE
OBJEKTİF
TRİPOD VE IŞIK
EK AKSESUARLAR